Falskt som vatten

I sommar gör läskfabrikanterna allt för att du ska släcka törsten med vitaminvatten. Filters Ika Johannesson tar reda på om de trendiga dropparna är värda sitt pris.

Efter ett yogapass 1996 kände sig den amerikanske entreprenören Darius Bikoff seg. Han öppnade ett C-vitaminrör, lade en tablett på tungan, tog ett par klunkar mineralvatten – och fick en idé.

Ett par år senare lanserade han Vitaminwater, ett smaksatt vatten spetsat med vitaminer och mineraler. Förpackad i medicinliknande flaskor med fyndiga copytexter blev drycken en omedelbar succé. Snart syntes kändisar som Paris Hilton med en färgglad flaska i handen; hiphopartisten 50 Cent köpte in sig i företaget och tillägnades en helt egen dryck med smak av druva. Det blev coolt att dricka vitaminer.

På en läskmarknad där försäljningen av vattenprodukter var på väg ner blev vitaminvatten och andra berikade vatten hårdvaluta. 2007 köpte Coca-Cola Bikoffs företag Glaceau för cirka 30 miljarder kronor.

Inspirerade av Vitaminwater och den Pepsiägda konkurrenten SoBe lanserade svenskägda Vitamin Well 2008 den första vitamindrycken i Sverige och hakade på den ökande hälsotrenden. Redan i fjol sålde Vitamin Well fyra miljoner flaskor, efter knappt ett år på marknaden. Samtidigt som medvetenheten om E-nummer och andra tillsatser har ökat tycks vi alltså köpa produkter automatiskt bara det står »ginseng«, »antioxidanter« eller »grönt te« på förpackningen.

Vill du läsa mer? 0 kr första månaden!

Vi ger dig oväntade avslöjanden, möten med kulturens mest intressanta personer och berättelserna du inte vill missa. Bli Filter­prenumerant.

Testa nu

Har du redan ett konto? här.

Publicerad 18 januari 2023. Artikeln är skriven av .

Vad vill du att Filter ska skriva om? Tipsa oss!