William Melnyk bekräftar att han var precis så självsäker som det såg ut när han och vännerna Axel Folkebo, Harald Ivemark och Carl Heilbrunn i höstas gästade SVT-programmet Draknästet. I bilen på väg till inspelningsstudion riktade Melnyk blicken in i TV-kameran och utlovade att »drakarna skulle tämjas« – vilket var ett annat sätt att säga att programmets fem investerare inte skulle kunna motstå att kasta pengar över deras affärsidé.
Väl framför drakarna inledde Axel Folkebo med att framställa sömnproblem, stress och oro som det nya normala för dagens ungdomar. Bästa sättet att motverka detta, sade han med hänvisning till vetenskapen, var »aktiv avslappning«. Därför hade de fyra undersökt hur alltihop skulle kunna transformeras till en produkt. Efter att ha utvärderat ett antal spår hade de landat i »den trendiga och heta funktionsdrycksmarknaden«, en lukrativ bransch som under det senaste decenniet vuxit med 16 procent om året – och som enligt det globala undersökningsföretaget The Business Research Company beräknas omsätta 158 miljarder dollar.
Kompisen William Melnyk tog till orda:
– Vi presenterar nu Zoma Relaxation Drink, en sockerfri, vegansk och naturligt smaksatt dryck.
Tidsbegränsat erbjudande
Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digital prenumeration!
Har du redan ett konto? Logga in här.
- Mer:
- Reportage
- Mat & dryck