Hitf4brik3n

I en värld där 80 000 låtar om dagen laddas upp på Spotify har det blivit allt svårare att förutspå vad som blir en hit. Ett nytt svenskt skivbolag tror sig ha hittat en genväg till topplistorna – alla deras artister hittas via AI och specialutvecklade algoritmer.

Ankit Desai är exalterad. Dels över att hans kombinerade skivbolag och techstartup Snafu Records just avslutat en investeringsrunda och nu, bara tre år efter starten, dragit in nästan 90 miljoner kronor. Dels, och betydligt mer, över det stora musikexperiment som pågår i studion intill.

Där, i ett upptänt hörn i en annars dovt belyst källarlokal vid Mosebacke, står låtskrivaren, producenten och Snafu-delägaren Carl Falk med en take away-sushi i handen och övervakar låtskrivarkollegan Albin Nedler som lägger sista handen vid en kommande singel med KINGS, en ung tjej från Nashville.

Från studion sipprar det ut fraser från låten som heter Ur a Goodbye och som tycks handla om ett uppbrott: »It was hard to love you, hard to lose you.«

– Vi ser KINGS som en Avril Lavigne för 2020-talet, säger Ankit och syftar på den kanadensiska tonårspopstjärnan som strax efter millennieskiftet sålde 50 miljoner skivor.

Vill du läsa mer? 0 kr första månaden!

Vi ger dig oväntade avslöjanden, möten med kulturens mest intressanta personer och berättelserna du inte vill missa. Bli Filter­prenumerant.

Har du redan ett konto? här.

Artikeln publicerades ursprungligen Publicerad 19 juli 2021 och uppdaterad 20 september 2021. och är skriven av .