Vinnare & förlorare

Hur kan Magnus Uggla anse sig »rövknullad« samtidigt som Kapten Röd och Veronica Maggio drar in storbelopp från Spotify? Filter avslöjar de dolda villkoren bakom den nya musikindustrin.

I en terrakottafärgad byggnad på Östermalm hävdar en man med ledig klädsel och snälla ögon att den svenska musikbranschen är på väg mot en ny guldera.

På väggarna i det ljusa rummet hänger inramade guldskivor, och utanför de valvformade fönstren har hösten kopplat sitt grepp om Stockholm.

Per Sundin är Sverigechef för världens största skivbolag Universal, och han vet hur snabbt allt kan svänga. När han började arbeta på skivbolag för drygt 20 år sedan upplevde branschen sitt bästa decennium någonsin. Konverteringen från vinyl- till CD-format innebar att miljontals människor köpte sina favoritskivor en gång till. Intäkterna sköt i höjden.


Den här artikeln är låst!

För att läsa vidare behöver du välja något av följande alternativ:

35 kr
Köp artikeln!

Efter köpet har du tillgång till artikeln direkt.

39 kr Prenumerera

Betalningen dras varannan månad (78 kr) från ditt kort.

Har du redan ett konto? här! Fakturaprenumerant? Aktivera ditt konto

Artikeln publicerades i Filter #29 (06 december 2012) och är skriven av .