Einride: Enhörningens hemlighet

Hur kan ett företag med intäkter som en mataffär vara ett av Sveriges hetaste teknikbolag? Filter granskar det svenska el-lastbilsföretaget Einride.

Den som har svårt för anglicismer gör bäst i att undvika startupvärlden. Einrides produktions- och demonstrationsanläggning på Hisingen kallas för vision shop och företagets founding engineer Tomas Ohlson välkomnar med orden:

– This is where the magic happens.

Industrilokalen på 2 500 kvadratmeter är sobert inredd med mattsvart och silverfärgad interiör. Det luktar gummi och metall i rummet där ett trettiotal ingenjörer, designer och mekaniker är utspridda. Vissa i kostym, uppradade bakom datorskärmar, andra i hantverkarkläder med Einrides logotyp på bröstet, där de mekar med isärplockade fordon som står uppradade längst bak i lokalen.

Likt ett museiföremål är en upplyst lastbil parkerad mitt i hallen. Einrides stolthet är futuristisk i sin design – dess mest framträdande egenskap är att den saknar förarhytt, istället utgörs fronten av en glänsande vit och svart platta fylld med styrelektronik och sensorer. Lastbilen, the T-pod, är både eldriven och självkörande, och kan dessutom fjärrstyras.

På en svart hylla ovanför kaffeautomaterna tronar en miniatyrversion av den första prototypen. På dess sida finns en mängd autografer ritade i svart tuschpenna från dem som hjälpt till att skapa den.

– Här på vision shop bygger vi visioner, det är vad vi kallar lågvolymsproduktion, säger Ohlson. Vårt mål är kortfattat att skapa ett mer hållbart, mer effektivt transportsystem. Vi är inte bara här för pengar, vi är här för att göra världen bättre.

Foto från Einrides vision shop på Hisingen. En scen med en T-pod och fåtöljer nedan.
Einrides så kallade vision shop på Hisingen. Utöver sina lokaler i Göteborg och huvudkontoret i Stockholm har företaget dotterbolag i USA, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Nederländerna, Norge och Singapore. Antalet medarbetare var i fjol 466, varav 324 i Sverige.

I ett hörn av lokalen vilar ett stort underrede till version tre av företagets lastbil, som är under konstruktion. De två första versionerna av poddarna, som företaget kallar sina lastbilar, är vad Einride i sju år har skyltat med i oräkneliga pressmeddelanden, reklamvideor och medieinslag. En pod är vad man oftast ser på deras hemsida och i deras sociala medier. Varje tillkännagivande om nya kundavtal och varje lansering på nya marknader kombineras med datorrenderade eller autentiska filmer där den förarlösa lastbilen står i centrum. T-podden har placerats framför både Big Ben i London och Brandenburger Tor i Berlin.

– Vi håller på att bygga tiotals poddar, och har planerat att bygga hundratals. Du kan ju se att det finns några här till exempel, säger Ohlson och pekar ut i lokalen.

I Einrides enda produktionsanläggning syns sammanlagt fyra lastbilar, om man plussar ihop dem som är sönderplockade i enskilda delar. Hur många de faktiskt har byggt färdigt, som inte bara är tomma skal eller prototyper, vill ingenjören Tomas Ohlson inte svara på.

– Det är information mellan oss och våra kunder.

 

Vill du läsa mer? 0 kr första månaden!

Vi ger dig oväntade avslöjanden, möten med kulturens mest intressanta personer och berättelserna du inte vill missa. Bli Filter­prenumerant.

Testa nu

Har du redan ett konto? här.

Publicerad 22 september 2023. Artikeln är skriven av , , .