Har en Coophandlare på Gotland löst butikernas problem med matsvinn?

Livsmedelsjättarna har lovat att halvera sitt svinn till nästa år – men är inte i närheten av att nå målet. Markus Wahlgren tror sig veta varför. 

Från utsidan ser Stora Coop Visby ut som vilken annan svensk stormarknad som helst; mörka plåtfasader och en luftig glasentré framför en stor parkering. Innanför väggarna skiljer den sig från de flesta matbutiker i landet. Bredvid de vanliga avdelningarna för frukt och grönt, kött och chark och mejeriprodukter ryms även sektioner för vinylskivor, second hand-kläder och begagnade TV-spel.

Hjärnan bakom det brokiga sortimentet heter Markus Wahlgren och tillträdde sin tjänst som butikschef 2017. Han hade jobbat i ett och ett halvt år på företaget Gotlandssnus men saknade att »träffa folk«, som han gjort i sina tidigare chefsroller på Systembolaget och i andra matbutiker. Samtidigt erbjöd Stora Coop Visby en ordentlig utmaning: butiken slängde 120 ton mat per år och minussiffrorna lyste röda i bokföringen, allt medan konkurrenten Ica Maxi på andra sidan parkeringen gick som tåget. För att ta upp kampen med grannen behövde man hitta ett sätt att sticka ut och bestämde att butiken skulle stå för hållbarhet.

Foto på brödhylla som visar bakgrunden med tryckta bilder på limpor.
Genom att ha »brödmattor« med bilder på bröd ser hyllorna välfyllda ut utan att man behöver ha ett så stort utbud att det leder till onödigt svinn.

Wahlgrens strategi var inte direkt försiktig. Bland butikens första stora satsningar var att sluta sälja utländskt kött. Reaktionerna från kunder som inte tyckte att det var upp till butiken att bestämma vad de skulle ha på tallriken lät inte vänta på sig.

– Det var väl inte mordhot, men inte så långt ifrån heller, säger Wahlgren. En del kunder stod och gormade och viftade med fingrarna uppe i ansiktet på oss.

Vid samma tidpunkt svämmade marknaden över av nya vego-halvfabrikat som mer eller mindre liknande kött. För att navigera rätt i det enorma utbudet tog man hjälp av grundarna till Facebooksidan »Vego Gotland«, som tipsade om vilka produkter som var värda att satsa på. Sedan pyntades avdelningen med en militärhjälm prydd av budskapet »Meat is murder« – inspirerat av omslaget till The Smiths klassiska album med samma namn. En lokal köttbonde fick syn på kreationen och lade upp en bild på Facebook med en uppmaning till bojkott av butiken.

– Vi fick gå ut och förklara att det var ett skämt och att vi i själva verket älskar kött, i synnerhet svenskt kött.

Hållbarhetsarbetet fick också positiva reaktioner. På White Guide Green-galan 2018 utnämndes Wahlgrens mataffär till landets bästa vegobutik och hamnade nia i rankingen över Sveriges mest hållbara butiker. Enligt Markus Wahlgren blev det ett kvitto på att de var på rätt väg. Nu skulle de gå »all in« på hållbarhet – och de där 120 tonen matsvinn krympa till 0.

– Matsvinn är mätbart och det är rätt enkelt att se om man är bra på det eller inte.


Tidsbegränsat erbjudande

Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digital prenumeration!

Filter Digital
0 kr första månaden*

Populärt!
  • Alla artiklar på magasinetfilter.se
  • E-tidning och app
  • Nyhetsbrev
  • Digitala arkivet
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Tidningen hem i brevlådan

Filter Total: tidning + digitalt
49 kr i månaden**

  • Alla artiklar på magasinetfilter.se
  • E-tidning och app
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Digitala arkivet
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Tidningen hem i brevlådan

* Första månaden, därefter 39 kr/mån.
**Debiteras varannan månad (98 kr).
Avsluta när du vill.

Artikeln publicerades ursprungligen i Filter #98 (20 maj 2024) och är skriven av .