»Tystnaden är det värsta av allt«

De är framgångsrika konstnärer på ­varsitt håll: Karin Broos ­målar och Sara Broos filmar. Nu har dottern gjort en ­dokumentär om sin mamma för att reda ut deras relation.

»Herregud. Åh, herregud. Herregud, så vacker.«En kvinna klädd i svart står med handen för munnen och viskar fram sina känslor. Ögonen söker av den stora tavlan framför henne. Ett vinrött draperi, en säng med klarblått överkast, och på det en bebis i ­randig pyjamas och en blond kvinna som vänt ­ryggen åt det lilla knytet. Kvinnan går lite ­närmare och ser både förskräckt och fascinerad ut av illust­rationen av moderskapet. Hon betraktar penseldragen som är så exakta att tavlan ser ut som ett fotografi. Sedan backar hon och tar en egen bild med sin mobil.

Det är vernissage för Karin Broos utställning Still Life på Waldemarsudde och de två våningarna är fyllda av lördags­flanerande stockholmare. Konstnären är kanske mest känd för sina skildringar av kvinnor vid vatten, men i den ­tematiskt hängda utställningen syns även motiv från sjukhus­salar, ­hotellobbyer och hemmiljöer. Allt som oftast är det hennes döttrar som stått modell.

I rum efter rum är Sara Broos avbildad när hon klipper naglarna, tvättar ansiktet eller inspekterar ett myggbett på benet. Därför blir det nästan overkligt att se henne rörlig och tredimen­sionell. Sara står snett bakom scenen och riktar sin mobilkamera mot det hundratal personer i publiken som lyssnar medan skådespelaren Marika Lagercrantz och museichefen Karin Sidén invigningstalar.

Annons

– Nu är vi i Prins Eugens ateljé, säger Sidén. Och prins Eugen hade känt sig glad i dag på vernis­sagen för Karin Broos, ett av vår tids ­främsta konstnärskap. Hennes till synes foto­realistiska verk innehåller en stark symbolik. Vi har arbetat med utställningen under ett års tid, och resultatet är alldeles lysande.

När Karin Broos själv tar över inleder hon med att berätta att hon är i chocktillstånd över att så många har kommit och säger att det är som en dröm att få ställa ut i dessa vackra rum. Hon säger att en av de vanligaste frågorna hon får är varför hon så ofta målar av sina döttrar.

– Men det är inga porträtt jag gör. Det handlar om något annat, om att fånga vissa stämningar.

Konsten och familjen Broos har alltid levt i symbios. Numera är det inte bara Karin som skildrar Sara i sin konst. Sara, mest känd för sin hyllade film om konstnären Lars Lerin, har sedan ett par år tillbaka riktat kameran mot sin mamma.


Vi beklagar, men du har gått in i väggen. Dessbättre är det bara en betalvägg.

Merparten av vårt material är öppet bara för våra prenumeranter (som gör det möjligt för oss att existera). Nu hoppas vi på dig också!

Som prenumerant får du:

  • Sveriges mest prisbelönta magasin i brevlådan varannan månad.
  • Fri tillgång till alla nummer digitalt samt färska artiklar som bara publiceras på hemsidan.
  • Fri bindningstid.

Dessutom får du rabatt i vår webbshop och inbjudningar till releasekvällar samt förhandsvisningar av både film och teater.

Klart jag ska bli prenumerant!

Fakturaprenumerant?

Klicka här för att aktivera ditt konto

För dig som redan är prenumerant är det bara att logga in och botanisera i vårt digitala arkiv.

Glömt lösenord?