Enlightenment, Chu Yia Chia. Bilden är från performancekonstfestivalen Live Action Göteborg 2009. Ur Konsthögskolan Valands examenskatalog 2011. Foto: Christian Berven.

Vilse i pannkakan

Fejkade psykbryt, nedsprejade­ ­tunnelbanevagnar och broccoli på stan. I takt med att samtidskonsten blir allt mer teoretisk riskerar det konkreta hantverket att förpassas till historien. Eller?

Redan som 14-åring bar Oscar Furbacken med sig ett skissblock i fickan vart han än gick. När som helst kunde han sätta sig ner och snabbt dra några linjer med sin mjuka blyertspenna över det vita pappret. Under de långa bilresorna mellan uppväxtstaden Paris och föräldrarnas sommarstuga i Småland tecknade han av den förbipasserande landsbygden i farten. Väl framme fylldes blocket av skogar, sjöar och små röda stugor.

När han efter gymnasiet började på Kulturamas konstskola i Stockholm blev han uppmanad av sina lärare att besöka mer samtida konstutställningar, eftersom att det »skulle vara bra« för honom. Oscar travade lite motvilligt in på galleri efter ­galleri. I mötet med målare som Jockum Nordström och hans vanställda människokroppar, tänkte han: »Vad är det här för trams, det här skulle ju jag kunna måla bättre själv!« Men det vågade han inte säga högt.

– Det var ju egentligen inte särskilt kontroversiell konst, säger Oscar. Men redan där tog det stopp. Jag förstod inte alls vad mina lärare menade att jag hade att lära av det där.

Annons

Några år senare blev Oscar antagen till Kungliga konsthögskolan, »Mejan«, i Stockholm. Krocken med det nya blev ibland smärtsam. När han under sin utbytestermin i Paris öppnade sin laptop och visade bilder på sina verk, utbrast en professor: »Det här kan jag inte ens titta på, det är bara yta.« På en opponering i Mejans lokaler på Skeppsholmen fick han liknande kritik. »Det här är jätteskickligt gjort. Men det du säger att du vill uttrycka kan jag inte se i det här verket. Därför har du misslyckats.« När Oscar frågade vad han kunde ha gjort istället blev svaret: »Jag vet inte.«

Tröskeln till samtidskonsten går inte att jämföra med tröskeln till andra kulturyttringar. Medan människor lyssnar på musik varje dag och strömmar till biograferna eller bokhandlarna, står konstscenen i ett hörn för sig. De flesta tar sig inte till gallerierna, och gör vi det står vi där ofta framför tavlor med färgfläckar på, eller framför märkliga installationer med något diffust ljud i bakgrunden, i väntan på den stora uppenbarelsen. Som ofta uteblir.

Konst har heller aldrig tidigare bestått av så vitt skilda företeelser som i dag. Konstnären och professorn Elin Wikström ställde 2009 upp en säng på Ica Maxi i Kalmar. Verket innebar att hon sov i sängen under affärens öppettider i en vecka. På Norrlands­operan uppträdde konstnären Itziar Okariz genom att stå och kissa på scenen. Den oplanerade kapning av konstverket som följde var kanske ännu mer förvånande – en långskäggig, äldre man sprang fram med en röd tillbringare, fångade upp Itziars kiss, smakade på det och skrek: »Det smakar konst! Det är äkta vara!« I samma kategori finns den burk innehållande den italienska konstnären Piero Manzonis avföring som brittiska Tate Modern köpte in för 300 000 kronor.

En återkommande värdemätare på konstscenens riktning är konsthögskolornas examensutställningar, som arrangeras varje vår. 2008 fick Konstfack hård kritik efter att en student med artist­namnet NUG visat filmer där någon vandaliserade i tunnelbanan – filmer som senare köptes av gallerier för runt 150 000 kronor. Året därpå blev det nya löpsedels­rubriker efter att Anna Odell, som en del av sitt examens­arbete, låtsades vara en självmords­benägen psykpatient.


Vi beklagar, men du har gått in i väggen. Dessbättre är det bara en betalvägg.

Vi låser delar av vårt material för att våra prenumeranter (som gör det möjligt för oss att existera) ska få valuta för sina pengar. Nu hoppas vi på dig också!

Kom igång med din gratis provperiod!

  • 2 fria månader, sedan 35kr/mån.
  • Ingen bindningstid, enkelt att avsluta.
  • Papperstidning i brevlådan varannan månad.

Dessutom får du tillgång till hela vår webb – med hyllade reportage, personporträtt och granskningar från de senaste tio åren.

Kom igång nu!

Fakturaprenumerant?

Klicka här för att aktivera ditt konto

För dig som redan är prenumerant är det bara att logga in och botanisera i vårt digitala arkiv.

Glömt lösenord?