»Det är så lätt att tro att vår civilisation kommer att vara för evigt«

Med sina absurda böcker och konstverk har han lyckats överbrygga klyftorna mellan konst och journalistik, humor och politik. Efter att 80 000 svenskar skrattat sig fördärvade åt hans Brev till samhället, sade Ericson upp sig från reklambyrån. Sedan skrev han fyra nya böcker, om fyra helt olika ämnen – samtidigt.

Bakom Brasserie Godots bardisk på Östermalm i Stockholm breder en myllrande väggmålning ut sig. Staden består av nästan identiska höghus, ett slags stiliserade, ornamenterade skyskrapor som är varvade med gammeldags industriskorstenar som sprider sin ljusa rök mot himlen. Luftrummet är fyllt av flygplan och luftballonger.

Staden ger ett närmast naivt intryck. Samtidigt finns där något som skaver: den bara fortsätter, likformig, ständigt pågående.

– Det är en fantasistad, förklarar Eric Ericson. Inspirerad av New York och Kairo. Av känslan när man flyger in och ska landa, och från 3 000 meters höjd ser hur väldig staden är, att den breder ut sig åt alla håll. Och så vet man att det bakom varje litet fönster finns ett hem. Med ett handfat. En teve. Ett badkar. Och en mormor och en morfar någonstans.


Prenumerera på Filter för 39 kronor per månad!

Tidning i brevlådan. Avsluta när du vill.

Beställ här

För dig som redan är prenumerant är det bara att logga in och botanisera i vårt digitala arkiv.

Glömt lösenord?


Fakturaprenumerant?

Klicka här för att aktivera ditt konto