Yogin som svävade iväg

Frågan är vad som är mest osannolikt. Att Jonathan Hellbom under namnet Om Mokshananda lyckades få 500 000 människor att köpa hans Shaktimatta. Eller att hans företag därefter gick i konkurs.

För en utomstående framstod det som något av ett mirakel.

När Handelns utredningsinstitut i november 2009 utsåg spikmattan till Årets julklapp hade företaget Shakti på knappt tre år gått från 0 till 95 miljoner kronor i omsättning. Den plastpiggs­försedda tygmattan som sades minska stress och muskelspänningar säljas på 3 000 ställen i ett dussin olika länder. På bara några år hade ­mattans 30-åriga skapare gått från att leva som utfattig munk i Himalaya till att bli en framgångsrik affärsman.

När Om Mokshananda kom hem från jobbet dagen då spikmattan blev Årets julklapp parke­rade han sin grå Audi TT vid villan på Ingarö utanför Stockholm. Huset ligger på toppen av en 30 meter hög klippa och från altanen hade han en makalös utsikt över skärgårdsviken. Ville han komma ner till vattnet kunde han ta en ­privat trappa från huset hela vägen ner till en egen brygga.

Från början hade han tänkt att Shakti skulle ha sitt huvudkontor här i området. Det kändes perfekt. Fridfullt och vackert.

Vill du läsa mer? 0 kr första månaden!

Vi ger dig oväntade avslöjanden, möten med kulturens mest intressanta personer och berättelserna du inte vill missa. Bli Filter­prenumerant.

Testa nu

Har du redan ett konto? här.

Publicerad 17 januari 2018 och uppdaterad 14 november 2023. Artikeln är skriven av .