För en utomstående framstod det som något av ett mirakel.
När Handelns utredningsinstitut i november 2009 utsåg spikmattan till Årets julklapp hade företaget Shakti på knappt tre år gått från 0 till 95 miljoner kronor i omsättning. Den plastpiggsförsedda tygmattan som sades minska stress och muskelspänningar säljas på 3 000 ställen i ett dussin olika länder. På bara några år hade mattans 30-åriga skapare gått från att leva som utfattig munk i Himalaya till att bli en framgångsrik affärsman.
När Om Mokshananda kom hem från jobbet dagen då spikmattan blev Årets julklapp parkerade han sin grå Audi TT vid villan på Ingarö utanför Stockholm. Huset ligger på toppen av en 30 meter hög klippa och från altanen hade han en makalös utsikt över skärgårdsviken. Ville han komma ner till vattnet kunde han ta en privat trappa från huset hela vägen ner till en egen brygga.
Från början hade han tänkt att Shakti skulle ha sitt huvudkontor här i området. Det kändes perfekt. Fridfullt och vackert.