Foto: Magnus Bergström

Hemlighuset

Bakom en anonym port på Östermalm gömmer sig Skandinaviens mest påkostade privata konsthall. Hit välkomnas endast en inbjuden skara, som mot tystnadslöfte skålar i dyra viner och avnjuter den excentriske ägarens goda smak. Martin Aagård berättar historien om den svenske »Renässansfurste­n« och den mörka sanningen om hur han tjänade sin förmögenhet.

Det finns en hemlig konsthall i Stockholm.

Den heter Jarla Partilager och ligger på Karlavägen 9 i en gammal livsmedelsbutik som länge fungerade som ett litet överklass-Ica. Alltså som ett vanligt Ica, fast finare. Om man ville skicka en kartong Kalles kaviar till sitt nya ambassadörs­residens i Moskva eller Buenos Aires vände man sig med fördel till Jarla Partilager.

Utifrån ser konsthallen inte mycket ut för världen. En stängd dörr i botten av ett bostadshus. Den har en hemsida med sparsam information: ett telefonnummer, uppgifter om vem som ställer ut för tillfället, en mailadress och så namnen på intendenterna.

Den 20 december i fjol hade Jarla Partilager vernissage för världens för tillfället mest uppmärksammade unga konstnär – dansk-islänningen Olafur Eliasson.


Tack för att du läser Filter

Skapa ett gratiskonto eller för att fortsätta läsa.

 

Sugen på en prenumeration? Teckna här!

Artikeln publicerades i Filter #2 (11 juni 2008) och är skriven av .