När toapappret tar slut på kontoret går jag till den närmaste affären för att lösa problemet. Ica Torgkassen i Uppsalastadsdelen Kvarngärdet är en normalstor innerstadsmatbutik och när jag passerar mejerihyllan slås jag av hur lång den är. Jag får för mig att stega upp den: över 40 meter.
Grundorsaken är förstås antalet produktkategorier – utöver klassiska varor som mjölk, fil och yoghurt rymmer moderna mejeriavdelningar även saker som kvarg, proteinpudding och havremjölk. Men framför allt säljs det mesta i en uppsjö av olika smaker. Håller jag mig enbart till vanlig yoghurt och de största producenterna Arla och Valio producerar båda 16 olika smaker. Bredvid klassiska sorter som jordgubbe och hallon finns det numera en som kombinerar papaya med ananas, hibiskusblomma och vanilj, och en som smakar – äppelpaj.
Snackshyllorna upptar ungefär lika mycket plats. Över 100 sorters snacks, även om man inte räknar nötter, och håller man sig enbart till chips och det ledande märket Estrella så tillverkar de 27 smaker. Vad sägs om karamelliserad rödlök eller creamy sriracha?
Hur kom någon ens på idén att göra en frukostyoghurt som smakar efterrätt – och chips med smak av thailändsk fermenterad chilisås?
- Mer:
- Reportage
- Mat & dryck