Sommaren 2017 pågick en nätsänd välgörenhetstävling som gick ut på att klara spelklassikern Super Mario 3 på kortast möjliga tid. Flera av världens bästa lag tävlade mot varandra, och publiken uppmanades att skänka pengar. Donationerna rullade in. De flesta låg i storleksordningen 5 till 20 dollar, så när en av tävlingens presentatörer meddelade att det inkommit ett bidrag på hela 10 000 dollar utbröt jubel och applåder bland de hundratals människor som följde tävlingen på plats. Sedan såg presentatören välgörarens namn: Notch.
Summan var en spottstyver för svensken, som skapat ett av historiens mest framgångsrika datorspel, utnämnts till en av världens mest inflytelserika personer av Time Magazine och åtnjutit sådan hjältestatus att nyförlösta mödrar trängt sig fram på spelkonvent och bett honom kyssa deras bebisar. Nu tog presentatören ett djupt andetag och fortsatte med märkbar tvekan:
– Donationen är från självaste Notch, med meddelandet: »Hey, guys!«
Medpresentatören lät som om han just bevittnat en särskilt otäck trafikolycka:
Tidsbegränsat erbjudande
Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digital prenumeration!
Har du redan ett konto? Logga in här.
- Mer:
- Porträtt