Svårsmält!

Ingen i Matsverige har vågat prata om paradoxen: å ena sidan är kockeliten ambassadörer för svensk gastronomi, å andra sidan är de lättköpta reklampelare för industrin. Tills en inflyttad, fransk surdegsbagare höjde rösten.

På morgonen den 7 april publicerar den kände surdegsbagaren Sébastien Boudet en bild på sitt välbesökta Instagramkonto. Det svartvita fotografiet föreställer Johan Jureskog, en prisbelönt kock som med Stockholmsrestaurangerna AG och Rolfs kök gjort sig känd som karnivoren med känsla för kvalitet. Jureskog – vars motto är: ät mindre men bättre kött – ser glad ut på bilden, ler och blinkar med ena ögat. Under hans ansikte löper texten: »#jureskogpådonken«. Bilden är en reklamaffisch för hans kommande gästspel på McDonald’s. Boudet skriver: »Det där måste vara ett jävla skämt. Fan oxå! Var ligger gränsen för vad en duktig kock är beredd att göra för lite­?  Älskade AG och Roffes men sorry, nu tackar jag för mig och väljer att äta maten från kockar med INTEgritet! .«   

En timme senare svarar den utpekade: »Då skulle du höra vad branschen tycker om dig din franske pajas, skaffa info innan du tycker en massa offentligt!« Därefter duggar kommentarerna tätt. Många hyllar Boudets rättframhet, men ännu fler kritiserar honom för illojalitet. En kvinna med kontot lovis20 skriver: »Otroligt dåligt att förolämpa en kollega på detta sätt, Sebastien.« Och så igen.

 


Den här artikeln är låst!

För att läsa vidare behöver du välja något av följande alternativ:

35 kr
Köp artikeln!

Efter köpet har du tillgång till artikeln direkt.

39 kr Prenumerera

Betalningen dras varannan månad (78 kr) från ditt kort.

Har du redan ett konto? här! Fakturaprenumerant? Aktivera ditt konto

Artikeln publicerades 12 juni 2018 och är skriven av .