Filterbubblan Publicerad 23 mars 2018

Filters favoriter – vecka 12

Skärmdump: Netflix

Varje fredag tipsar Filter om de bästa dokumentära berättelserna – samt ger er en aktuell rekommendation ur vårt eget arkiv:

Wild Wild Country (Netflix)

1981 vaknade invånarna i det lilla samhället Antelope i Oregon till nyheten att en närliggande ranch hade köpts för 5,75 miljoner dollar av följare till den spirituelle ledaren Bhagwan Shree Rajneesh. Snart invaderade tusentals människor klädda i rörelsens grälla dräkter det sömniga området och upprättade en ny stad på ranchen, kallad Rajneeshpuram. De byggde bostadshus, restauranger, affärer, landningsbanor och växthus; skapade ett polisväsende, en brandkår och egen lokaltrafik … Som flest bodde omkring 7 000 människor i staden.

Den inledningsvis ganska harmlösa kulturkrocken mellan de gudfruktande, konservativa Oregonborna och de nyanlända »fri kärlek«-propagandisterna fick med tiden helt andra proportioner: lokalpolitiska bråk, förgiftningar, lönnmordsplaner, en FBI-utredning och en gigantisk avlyssningsskandal.

I den nya Netflixserien Wild Wild Country får tittaren – med hjälp av ett otroligt rikt arkivmaterial och ingående intervjuer med såväl Bhagwan-anhängare som Antelopebor – följa den fullkomligt osannolika historien från början till slut. Att serien består av hela sex avsnitt gör att den ibland är repetitiv, men för det mesta känns speltiden motiverad: berättelsen har så många sagolika vändningar att man häpnar om och om igen. I en inspelning från 80-talet, som visas i seriens första avsnitt, sammanfattar kanske en Oregonbo händelserna allra bäst: »Någon kommer att skriva en bok om det här, och när den boken ges ut garanterar jag er att folk kommer säga att den är påhittad.«

OSKAR SONN LINDELL

 

Inside the Two Years That Shook Facebook – And the World

För ungefär en månad sedan pryddes magasinet Wireds omslag av en blåslagen Mark Zuckerberg. Bilden symboliserade »Facebook’s two years of hell«, och texten handlade om hur bolagets grundare och VD tvingats inse att hans plattform inte alltid används för goda syften, och att han själv har enorm makt över människors liv. Omslaget visade sig närmast profetiskt: de senast dagarna har medierna fyllts av rapporter om hur skumraskföretaget Cambridge Analytica kommit över 50 miljoner människors användardata och – enligt egen utsago – använt dem för att hjälpa Trump bli USA:s president. Wired-texten är kanske inte någon läsfest i traditionell bemärkelse, men den visar tydligt hur Cambridge Analytica-skandalen bara är ett av Facebooks – och våra – många problem.

Den som hellre vill läsa en insiktsfull sammanfattning av de senaste dagarnas nyhetsrapportering kan göra det hos Computer Sweden.

CHRISTOPHER FRIMAN

 

By the Book

Självhjälpsböcker är något man kan känna en skräckblandad förtjusning inför. Det finns något lockande i att förändra sitt liv till det bättre med hjälp av några sidor text, samtidigt rymmer få litterära genrer så mycket skräp. De enda självhjälpsböcker man vågar sig på är väl sådana som pålitliga vänner själva testat. I podcasten By The Book är det precis vad som händer.

Den amerikanska komikern Jolenta Greenberg och hennes kompis Kristen Meinzer testar kända självhjälpsböcker som ett slags »vilt socialt experiment«. Efter att ha läst en bok ägnar de två veckor åt att leva helt enligt bokens råd, för att sedan berätta hur det gick. Böckerna spänner från buddisminspirerade storsäljaren The Secret till relationsböcker som De fyra kärleksspråken och ta-tag-i-ditt-liv-böcker som minimalisten Marie Kondos extrema ordningslära i Konsten att städa. Det är väldigt roligt.

En fantastisk sekvens är när Greenberg och Meinzer, med sina respektive, lever under Kondos deviser, och Meinzers partner flippar på att till och med tvålen ska läggas undan i ett skåp efter användning (dessutom efter att man sagt »tack!« till tvålen). Men det som gör podden riktigt bra är att den lyckas balansera det komiska med de tänkvärda saker böckerna emellanåt bjuder på. Greenberg och Meinzer vågar också vara så pass självutlämnande att samtalen kommer ner på djupet. Efter ett par avsnitt är man helt enkelt beroende.

ELIN KLEMETZ

 

Infiltratören

För ett par veckor sedan stod det klart att det blir »film eller TV-serie« av Simona Ahrnstedts roman Allt eller inget. Produktionsbolaget Unlimited Stories, som även står bakom filmerna Hallonbåtsflyktingen och Himlen är oskyldigt blå, har lagt vantarna på rättigheterna till vad som kan bli Sveriges första romancefilm.

I Filter #46 följde Christopher Friman med Ahrnstedt på konferensen Romance Writers of America dit hon åkt för att träffa andra författare i genren. »Nu är jag Sveriges romancedrottning. Det är lite mindre imponerande än det låter med tanke på att jag är den enda som skriver romance i Sverige« berättade Ahrnstedt då. Själv blev hon författare först efter 40 års ålder i en hårt mallad genre som av henne själv beskrivs som »det okreddigaste som finns« På konferensen Romance Writers of America framkom bland annat att flera av författarna tvingats hålla en produktionstakt så hög som sex böcker om året – något som gett upphov till viktuppgång, stress och obefintlig research. Ahrnstedts böcker stod dock ut från mallen – de var välarbetade och jämställda: »Det här handlar inte om våp som sitter hemma och knypplar och väntar på den rätte. Det här är böcker om kvinnor som tar ansvar för sina liv, sina sexliv, sin ekonomi.«

CAROLINE LUNDGREN

Annons

Annons

Annons

Fler inlägg

Filterbubblan

Fakta och fiktion i Quick

Publicerad 20 september 2019

Filterbubblan

Ännu en årsdag

Publicerad 27 februari 2019