Dödliga konsekvenser

Sverige valde en egen väg för att hantera problemet med »nätdroger«. Ledde den till att 212 unga människor dog i onödan?

Som vanligt fick toppen av isberget mest uppmärksamhet. I Gävle sjönk en ung man ihop på en parkbänk, på Gotland hittades ett par livlösa i sin lägenhet och i Göteborg kollapsade två tonåringar mitt under kvällskommersen i köpcentret Nordstan. Samtliga hade rökt Spice. En dödsdrog enligt tidningarna, en syntetisk cannabinoid enligt kemisterna och en legal high enligt försäljarna.

Alla beskrivningar var korrekta men den sistnämnda mest anmärkningsvärd. Spice såldes hösten 2014 helt öppet i shoppar på internet, av människor som i vissa fall drev legitima företag och betalade skatt. Anledningen: Spice var bara ett samlingsnamn för en grupp kemiska föreningar som kunde framställas i hundratals olika varianter, och så snart en av dem förbjöds bytte säljarna till nästa.

Ännu ett problem: de nya varianterna var ofta farligare än de gamla. När Spice introducerades 2007 såldes drogen i små påsar med besprutade växtdelar. 2014 sålde flera nätbutiker kemikalien ren, i pulverform. Istället för att få 10 doser i brevlådan kunde man få hem 1 000. Användarna löste upp pulvret i aceton och lämnades att själva avgöra hur stark blandningen skulle vara. Även de förbesprutade varianterna kunde vara uppemot 100 gånger starkare än vanlig cannabis, och i slutet av året hade sju unga människor dött av överdoser kopplade till Spice.

Regeringen var tvungen att agera och uppgiften föll på den nytillträdde folkhälsoministern Gabriel Wikström. I november kallade han till krismöte och bjöd bland annat in företrädare från polisen, Folkhälsomyndigheten, Giftinformationscentralen och Centralförbundet för alkohol- och narkotikafrågor. En av de åtgärder som diskuterades var en radikal förändring av svensk lagstiftning.


Tidsbegränsat erbjudande

Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digital prenumeration!

Filter Digital
0 kr första månaden*

Populärt!
  • Alla artiklar på magasinetfilter.se
  • E-tidning och app
  • Nyhetsbrev
  • Digitala arkivet
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Tidningen hem i brevlådan

Filter Total: tidning + digitalt
49 kr i månaden**

  • Alla artiklar på magasinetfilter.se
  • E-tidning och app
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Digitala arkivet
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Tidningen hem i brevlådan

* Första månaden, därefter 39 kr/mån.
**Debiteras varannan månad (98 kr).
Avsluta när du vill.

Artikeln publicerades ursprungligen i Filter #75 (20 juli 2020) och är skriven av .