Istället för att lita blint på AI: ta en Alvedon.

FREDAGSBREVET

I julas fick jag en t-shirt av min tonårsdotter där det stod »Jag vet inte hur man använder 1177«. Utöver att det är boomer-relaterat har jag fortfarande inte greppat skämtet. Men efter att ha läst årets upplaga av rapporten Svenskarna och internet undrar jag om det ens är ett.

Det var avsnittet om de elektroniska vårdtjänsterna som fångade min uppmärksamhet. Samtidigt som flera av de tillfrågade säger att det är skönt att slippa de långa telefonköerna – och att nöta röv i den lokala vårdcentralens slitna soffor bara för att bli hemskickad med den slappa läkarordinationen »ta en Alvedon« – fick två uppgifter mig att haja till.

Det visar sig att en fjärdedel har avstått från att boka läkarbesök för att e-tjänsterna var för svåra att använda. Och nej, inte bara pensionärer. 28 procent av de tillfrågade 00-talisterna anger att de på grund av tjänsternas användarovänlighet låtit bli att boka läkartid.

Vill du läsa mer? 0 kr första månaden!

Vi ger dig oväntade avslöjanden, möten med kulturens mest intressanta personer och berättelserna du inte vill missa. Bli Filter­prenumerant.

Testa nu

Har du redan ett konto? här.

Publicerades 3 oktober 2025. Artikeln är skriven av .

Vad vill du att Filter ska skriva om? Tipsa oss!